مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

تنها خداوند سزاوار ستايش

  همان گونه كه «الحمد للّه» دلالت مى‏كند بر اين كه ستوده‏اى جز خدا نيست، عقل نيز بر آن دلالت دارد و بيان آن به چند وجه ممكن است: الف - اگر خداى تعالى انگيزه‏ى انعام را در دل منعم نمى‏آفريد، هرگز انعام نمى‏كرد. پس در حقيقت منعم اصلى خدايى است كه اين انگيزه را آفريده است. ب - هر نعمتى از موجودات ممكن الوجود است و هر ممكن الوجودى به ايجاد حق، هستى يافته است؛ خواه در آغاز و خواه به واسطه. از اينجا نتيجه مى‏گيريم كه هر نعمتى از خداى تعالى است و اين معنا را به قول خود تأكيد مى‏كند؛ «و ما بكم من نعمة فمن اللّه».(182) حمد هيچ معنايى ندارد مگر ثنا بر انعام. پس چون انعامى نباشد مگر از خداى سبحان، پس ضرورى است كه هيچ كس سزاوار حمد نيست مگر خداوند متعال.(183)
 
ثناگويان حقيقى خداوند

  حمد الهى نوعى توصيف حق متعال است كه جز مخلصين را ياراى آن نيست، آنان كه خداوند خالصشان كرده و آن‏ها را به كرامت و قرب خويش مخصوص ساخته است؛ «سبحان اللّه عمّا يصفون * إلاّ عباد اللّه المخلصين».(184) بدين جهت قرآن كريم، پرداختن به حمد خالص را فقط به پيامبران دستور مى‏دهد؛ «فقل الحمد للّه الّذى نجّينا من القوم الظّالمين»(185) و «الحمد للّه الّذى وهب لى على الكبر إسماعيل و إسحق»(186) و گاهى نيز آن را از زبان بهشتيان نقل مى‏كند؛ «و قالوا الحمد للّه الّذى أذهب عنّا الحزن»(187) و «آخر دعويهم أن الحمد للّه ربّ العالمين».(188) قابل توجه اين كه در غير موارد مزبور، اسناد حمد به ديگران همراه تسبيح است؛ «و إن من شى‏ء الاّ يسبّح بحمده»(189). زيرا ستايش در برابر زيبايى انجام مى‏گيرد و همگان از درك همه‏ى زيبايى‏هاى گفتارى و كردارى خداوند سبحان ناتوانند؛ «و لايحيطون به علماً».(190) پس حمد و ستايش آن‏ها به حوزه‏ى دركشان محدود مى‏شود. از اين رو، بايد آن را با تسبيح الهى توأم ذكر كنند تا خداوند را از محدوديت پيش گفته منزّه بدانند.(191)


155) لقمان / 25.
156) طه /50 ؛ محاضرات.
157) الميزان / ج 20 / 387.
158) فاطر 10.
159) الميزان / ج 17 / ص 23.
160) كشف الاسرار / ج 10 / ص 665.
161) آل عمران / 18.
162) نمونه / ج 2 / ص 346.
163) انعام / 19 ؛ تفسير كبير / ج 7 / ص 205.
164) اعراف / 54.
165) نجم / 42.
166) احقاف / 4.
167) بقره / 111.
168) تفسير موضوعى / ج 7 / ص 32.
169) عنكبوت / 41.
170) الميزان / ج 16 / ص 131.
171) بقره / 114.
172) بقره / 140.
173) نمونه / ج 5 / ص 185.
174) بقره / 256.
175) عنكبوت / 41 ؛ تفسير موضوعى / ج 11 / ص 134.
176) صافات / 159 - 160.
177) الميزان / ج 17 / ص 174.
178) غافر / 62.
179) سجده / 7.
180) طه / 8.
181) الميزان / ج 1 / ص 17.
182) نحل / 53.
183) تفسير كبير / ج 1 / ص 221.
184) صافات / 159 - 160.
185) مؤمنون / 28.
186) ابراهيم / 39.
187) فاطر / 34.
188) يونس / 10.
189) اسراء / 44.
190) طه / 110.
191) الميزان / ج 1 / ص 20.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:توصيف خداوند , ] [ 17:20 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب